Paniekaanval vs. angstaanval: Wat is het verschil?

Paniekaanval vs. angstaanval: Wat is het verschil?

Constante stress is steeds vaker de oorzaak van paniekaanvallen. Hoe onderscheidt u een paniekaanval van angst, wat moet u weten over de mechanismen van paniek en hoe kunt u uzelf helpen als u toch een aanval krijgt?

Wat is een paniekaanval?

Een paniekstoornis is een ziekte die wordt gekenmerkt door herhaalde aanvallen van hevige angst. Ze zijn niet altijd in verband te brengen met een situatie of omstandigheden, en kunnen dus niet voorspeld worden.

Tijdens een paniekaanval, die 5 tot 30 minuten kan duren, hebt u een gevoel van intense angst en onbehagen in het lichaam, vegetatieve stoornissen (verhoogde ademhaling, hartslag, zweten). De paniekaanval bereikt meestal een hoogtepunt na 10 minuten. De ervaringen en emoties zijn zo sterk dat soms dringende medische (psychiatrische) zorg nodig is.

Symptomen van een paniekaanval

Tijdens een paniekaanval komen minstens 4 van de volgende 14 symptomen voor:

  • Moeite om te ademen
  • Een plots zwak of draaierig gevoel
  • Duizeligheid
  • Een verhoogde of versnelde hartslag
  • Beven
  • Overmatig zweten
  • Een verstikkend gevoel
  • Misselijkheid, last van uw maag of darmen
  • Derealisatie (het gevoel dat voorwerpen onwerkelijk zijn) en depersonalisatie (alsof het eigen ‘ik’ niet meer aanwezig is)
  • Gevoel van gevoelloosheid of een kriebelend gevoel in verschillende delen van het lichaam
  • Het warm of koud hebben
  • Pijn of een onbehaaglijk gevoel in de borst
  • Angst voor de dood, hetzij door een hartaanval of door verstikking
  • Angst om zelfbeheersing te verliezen (iets ongepasts te doen) of gek te worden

Wat is het verschil tussen een paniekaanval en een angstaanval?

Het is heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen een overweldigende angst en een paniekaanval. Overmatige angst wordt, in tegenstelling tot een paniekaanval, geassocieerd met verschillende gebeurtenissen en activiteiten: werk, studie, gezondheid, enzovoort. Tegelijkertijd zijn een gevoel van angst, spierspanning, zweten, beven, onaangename gewaarwordingen in de buik, angst voor een ongeluk of ziekte storend. De ervaren gevoelens zijn onbehaaglijk, maar ze bereiken niet het niveau van paniek. Paniekaanvallen worden gekenmerkt door het feit dat ze zonder duidelijke reden plaatsvinden.

Hoe kunt u een paniekaanval stoppen?

De snelste en zekerste manier is door naar een psychotherapeut of psycholoog te gaan. Als u de hulp van een specialist niet in kunt roepen, of als paniek u plots overvalt, bel dan iemand op om u af te leiden. Begin een gesprek met iemand in de buurt. U kunt uzelf ook afleiden met pijnprikkels, zoals door uzelf te knijpen.

U kunt in een papieren zak ademen: eerst uitademen, dan inademen. Op dat moment stijgt het kooldioxidegehalte in het bloed en wordt het zenuwstelsel geremd. Hersencellen worden zo minder prikkelbaar.

Als u het gevoel heeft dat er een aanval op komst is, dan kunt u gaan hardlopen. Doordat de ademhaling en de hartslag toenemen, kan u de overmatige adrenaline kwijt in deze activiteit. Het gevolg is dat wat er gebeurt niet wordt geïdentificeerd met paniek, maar met deze lichamelijke activiteit. Het helpt niet iedereen, maar het werkt vaak voor jonge mensen.

Verzwaringsdekens voor paniekaanvallen en angst

Hoe kunnen we paniekaanvallen en angst voor en na het slapen voorkomen? We raden u aan om een verzwaringsdeken uit te proberen. Het ontspannende en genezende effect van verzwaringsdekens op het lichaam wordt mogelijk gemaakt door de diepe druk op alle lichaamsdelen.

Zichzelf in een verzwaringsdeken wikkelen, heeft invloed op het onderbewustzijn en verhoogt de afgifte van serotonine, het zogenaamde gelukshormoon, en melatonine, ook bekend als het slaaphormoon. Het euforische gevoel van volledige ontspanning die men zo verkrijgt, maakt uw slaap veel gezonder (dieper en ononderbroken), zodat u zich de volgende dag kalmer voelt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.