Hoeveel slaap hebben we nodig om op ons best te zijn: Leer meer over polyfasenslaap

We hebben de neiging om te denken dat de enige gezonde slaap ’s nachts is en ongeveer acht uur duurt. Maar misschien is er wel een goed alternatief voor dit slaapschema.

Als het op de duur van uw slaap aankomt, hebben katten en honden het bij het juiste eind

Als u een kat of hond in huis heeft, dan heeft u waarschijnlijk de slaappatronen van uw huisdier opgemerkt. Ook zij slapen lang en in twee fasen: REM- en niet-REM-slaap. Maar er is een fundamenteel verschil: katten en honden slapen in kleine intervallen gedurende de dag. Tijdens deze periodes zijn ze vaak half wakker en reageren ze op geluid en andere externe prikkels.

Wanneer we bepalen hoeveel slaap we nodig hebben, denken we er zeker niet om de slaap in intervallen op te delen. Het enige wat we willen, is minstens 7-8 uur slapen. Hoe kan het ook anders, als het leven in de moderne grote steden van ons eist dat we voldoende uitgerust zijn om het hectische leven bij te houden?

Al tientallen jaren experimenteren de zogenaamde slaaphackers met zichzelf om te begrijpen hoeveel slaap we echt nodig hebben. Ze wilden vooral iets dichter in de buurt komen van de dagelijkse slaappatronen van grote genieën die slechts een paar uur slapen. Een van de oplossingen is om met korte tussenpozen te slapen (net als uw kat of hond), maar tegelijk uw gebruikelijke 7 à 8 uur rust terug te brengen tot vijf of zelfs drie. Deze methode wordt polyfasisch slapen genoemd.

Wil de natuur dat we twee keer slapen?

In feite is de regel van acht uur ononderbroken slaap niets meer dan een moderne trend. Hoe vreemd het ook mag klinken, sliepen de mensen vroeger liever in twee fasen. Deze methode was heel gebruikelijk in het pre-industriële Europa, wat kan worden bewezen aan de hand van de literatuur uit die jaren.

Mensen dachten niet na over hoeveel slaap genoeg is: ze vielen gewoon in slaap als het donker was en werden na middernacht weer wakker. De ’tweede’ slaap begon een paar uur later en eindigde bij dageraad. De tijd tussen deze twee slaapjes besteedde men aan eenvoudige activiteiten: vrijen, naaien of breien, boeken lezen bij het licht van een kaars, enzovoort.

Alles veranderde toen de eerste straatverlichting en elektriciteit in Europa (en over de hele wereld) verschenen. De duisternis was niet langer een belemmering voor allerlei activiteiten. Als gevolg daarvan begonnen mensen hun vrije tijd door te brengen door enkele uren met familieleden, gasten of hun favoriete boek in een verlichte woonkamer te zitten.

Met de verbreiding van de technologie is het levensritme drastisch veranderd, maar de menselijke natuur niet. Toen de Amerikaanse psychiater Thomas Wehr in 1990 probeerde uit te vinden hoeveel slaap we werkelijk nodig hebben, ontdekte hij dat we weer aan polyfasische slaap zouden doen als we geen toegang tot kunstlicht zouden hebben.

De vrijwilligers van dit experiment verbleven 14 uur per dag in donkere kamers (net zoals ’s winters in de natuur het geval zou zijn). De eerste nacht sliepen ze 11 uur aan een stuk, en daarna de gewoonlijke 8 uur. Maar met de tijd ontwende het lichaam zich aan elektrische verlichting en paste zich aan aan ‘natuurlijke’ omstandigheden, en de deelnemers van het experiment begonnen in twee fases met een pauze van enkele uren te slapen. Net zoals de inwoners van het pre-industriële Europa.

Hoeveel slaap hebben we nodig: wat beweren voorstanders van de polyfasische slaap?

Voorstanders van polyfasisch slapen zeggen dat intervalslaap de hoeveelheid tijd die we in de REM-slaap en de niet-REM-slaap doorbrengen kan maximaliseren. Dromen, ons geheugen en onze stemmingsregulatie vinden plaats tijdens de REM-slaap, terwijl de niet-REM-slaap wordt beschouwd als de diepste en meest herstellende fase.

Veel mensen die polyfasisch slapen geloven dat, als het gaat om de vraag hoeveel slaap we werkelijk nodig hebben, andere fasen van de cyclus overbodig zijn en dat zij meer productieve wakkere uren kunnen doorbrengen om een ‘supermens’ te worden door die fasen te elimineren. Ze geloven ook dat de industriële revolutie ons heeft overspoeld met licht, maar dat de digitale revolutie veel geschikter zou kunnen zijn voor de polyfasische slaap.

Tegenwoordig zijn telewerken, freelancen en flexibel werken steeds gebruikelijker. En wie ’s nachts wakker is, kan een harmonieus evenwicht vinden tussen polyfasische slaap en werkverplichtingen door een minder strikte routine aan te nemen. Als we de tijd kunnen vinden om ’s nachts wakker te worden en even na te denken, kunnen we weer verbinding maken met onze creativiteit en fantasieën.

Overschakelen naar een polyfasische slaaproutine

Maar is polyfasisch slapen eigenlijk wel goed voor onze gezondheid? Helaas is er geen wetenschappelijk onderzoek dat de voordelen van polyfasisch slapen aantoont. Tot op heden wordt de polyfasische slaap niet goed begrepen. Maar iedereen is anders en slaapbehoeften zijn daarop geen uitzondering.

De realiteit is dat het voor velen van ons moeilijk kan zijn om gesegmenteerde slaappatronen te beheersen. Het zal weken of zelfs maanden van oefening vergen om een succesvolle polyfasische slaapcyclus te implementeren.

Als u besluit uw slaapschema te veranderen, doe dat dan onder toezicht van een arts, zodat u regelmatig en objectief uw bloeddruk, bloedsuiker, cholesterol, gewicht, hartslag en geestelijke gezondheid kunt controleren om te begrijpen hoeveel slaap u werkelijk nodig hebt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.