sömnposition

Nachtmerries: Zo kunt u vreemde dromen vermijden en beter slapen

Waarom ontstaan nachtmerries? De precieze oorzaak van nachtmerries is onbekend. Wetenschappers zijn geneigd te geloven dat dit de manier is waarop onze hersenen negatieve emoties en ervaringen verwerken, en stress en trauma overwinnen.

Het is bekend dat mensen met depressie en PTSS meer kans hebben op nachtmerries dan anderen. Ook kinderen ouder dan vijf jaar en adolescenten lopen risico. Volwassenen zijn minder vatbaar voor nachtmerries: slechts 2-8% van de mensen boven de 25 heeft nachtmerries. Als u een van hen bent, let dan niet alleen op stressfactoren in uw leven, maar ook op de duur van uw slaap.

Nachtmerries: waarom hebben we vreemde dromen

Wetenschappers uit Oxford voerden een onderzoek uit waarbij bijna 850 mensen betrokken waren: zij vroegen om gedurende twee weken verslag uit te brengen over de hoeveelheid slaap, de frequentie van angstwekkende dromen en het algemeen welbevinden. Vrijwel onmiddellijk werden de mensen in twee groepen verdeeld: ‘angstig’, met een verhoogd angstniveau; en ‘gewoon’.

De leden van de eerste groep hadden, om voor de hand liggende redenen, vaker nachtmerries. De wetenschappers vonden echter ook een ander patroon: mensen die 9 uur of langer sliepen, hadden ook nachtmerries, ongeacht hun angstniveau. De reden hiervoor kan de verandering in slaapfasen gedurende de nacht zijn.

We ervaren dromen in de REM-fase, dat is de zogenaamde ‘REM-slaap’, die tussen twee minuten en een half uur kan duren. Tegen de ochtend wordt de duur van deze fase langer en worden dromen realistischer. Als iemand heel lang slaapt, dan is deze REM-fase langer, waardoor hij of zij ’s ochtends in koud zweet wakker wordt door angstaanjagende visies. Hierdoor is bijvoorbeeld een lang dutje in het weekend geen erg goed idee.

Onderzoekers hebben een theorie ontwikkeld over waarom angstige mensen in de groep vallen van hen die veel slapen en de groep van mensen die last hebben van nachtmerries. Rusteloze gedachten zorgen ervoor dat de slaap minder diep is. Daarom heeft het lichaam meer tijd nodig om uit te rusten. Als gevolg daarvan slaapt de persoon langer, nachtmerries komen voor in de lange REM-fase die de slaap verstoren en op hun beurt weer ’te lang’ slapen bevorderen. Het is net een vicieuze cirkel! In dit geval kan het de moeite waard zijn om een psychotherapeut te raadplegen, want gedragstherapie kan helpen om angst te verlichten.

Het is ook algemeen bekend dat nachtmerries worden uitgelokt door voor het slapengaan te veel te eten. Dit triggert de metabolische processen, waaronder uw hersenen. Onze hersenen hebben een actieve invloed op ons droomproces. Het kan ook worden veroorzaakt door bepaalde medicatie te nemen, vooral antidepressiva, neurotransmitters en pillen om de bloeddruk te verlagen, hebben een grote invloed. Mensen met slaapapneu en rustelozebenensyndroom hebben ook meer kans op nachtmerries. Deze laatste twee zijn een goede reden om een arts te raadplegen en een passende behandeling te kiezen.

Hoe kunt u nachtmerries vermijden

Men moet proberen vast te stellen of de nachtmerrie een conflictsituatie weergeeft die in werkelijkheid bestaat en die de dromer steeds opnieuw beleeft. Is er sprake van een psychologisch trauma, dan hebt u een behandeling nodig, is dat niet het geval, dan kan men zich beperken tot een therapie gericht op de nachtmerrie zelf, die het ontstaan ervan voorkomt.

Een van de concepten is confronterende therapie. Eerst schrijft u uw nachtmerrie op, en daarna leest u hem verschillende keren hardop voor. Het resultaat is dat u zo vaak met de inhoud van de nachtmerrie bezig bent, dat de onaangename gevoelens weggaan als gevolg van de ontwikkelde gewoonwording aan de plot van de droom.

Welke andere methoden zijn er? De meest bekende techniek op dit moment is de methode van het herhalen van mentale beelden (Imagery Rehearsal Therapy). U moet de plot van de nachtmerrie visualiseren in uw gedachten terwijl u zich rustig voelt, en de inhoud van de droom veranderen totdat er niets onaangenaams meer in het plot zit. U creëert een nieuwe verhaallijn die u kunt gebruiken om u beter te voelen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.