ångest sömn

6 redenen waarom u niet kan slapen, en wat u eraan kan doen

Den främsta anledningen till att du inte kan sova länge är intern dialog. Ofta uppstår det på grund av ångest, Volgens een studie van Harvard Business Review krijgt 43% van de ondernemers ten minste vier dagen per week niet genoeg slaap. We denken alleen aan werk, hoewel onze gezondheid altijd op de eerste plaats zou moeten komen. En we vinden voortdurend redenen waarom we weer laat zijn opgebleven, terwijl we eigenlijk zouden moeten slapen. Hier zijn er een paar en tips over hoe ermee om te gaan.

Ik kon niet slapen omdat ik iets zocht op mijn telefoon.’

U hebt vast wel eens gehoord dat het moeilijker is om in slaap te vallen als u te lang naar een scherm kijkt voordat u naar bed gaat. En dit wordt zelfs bevestigd door onderzoek: op uw telefoon blijven tokkelen heeft echt een negatief effect op de slaap.

Wat te doen: Leer uzelf een limiet op te leggen. Plan uw dag zo dat u voor het slapengaan genoeg vrije tijd achter het scherm doorbrengt, maar gebruik het laatste uur voor andere activiteiten: lezen, sporten of meditatie.

Ik kan niet slapen omdat ik nog te wakker ben wanneer ik naar bed ga’

Als u het gevoel heeft dat u nog te veel energie heeft om in slaap te vallen, kan dat zijn doordat u zich te weinig of te veel fysiek heeft ingespand voordat u naar bed ging. Beide factoren kunnen hormonale veranderingen veroorzaken en uw bioritme verstoren.

Wat te doen: Train uzelf om op het juiste tijdstip naar bed te gaan. Onderzoek toont aan dat de hele week op hetzelfde tijdstip in slaap vallen u kan helpen een gezondere slaapcyclus te ontwikkelen. Als u niet zeker weet hoeveel uur u moet slapen om genoeg slaap te krijgen, probeer dan speciale apparaten te gebruiken om dit te meten.

Ik ben te nerveus om in slaap te vallen’

Angst en stress zijn misschien wel de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid bij volwassenen. Slaap helpt ons lichaam om weer op krachten te komen, en stress verstoort dit.

Wat te doen: Leer u voor te bereiden op het naar bed gaan. Een ritueel voor het slapengaan kan u helpen om uw zorgen van u af te zetten. Als dat niet genoeg is, probeer dan een verzwaarde antistressdeken uit om u beter en rustiger te helpen slapen.

Ik heb het te warm of te koud in bed’

Als u geen slaap kunt vatten door de temperatuur in bed, zijn er verschillende manieren om dit probleem op te lossen.

Wat te doen: Experimenteer met de kamertemperatuur en uw beddengoed. Vind een stof waarmee u comfortabel kunt slapen. U kunt ook een verzwaarde deken uitproberen.

Ik kan niet slapen door rug- of nekpijn’

Rugpijn is een ernstig probleem dat uw portemonnee en productiviteit treft. Als u er last van heeft, hebben uw oude matrassen en kussens daar waarschijnlijk iets mee te maken. Het is beter om ze om de 10 jaar of vaker te vervangen.

Wat te doen: Investeer in een goede matras en kussens. Probeer verschillende uit om de perfecte match te vinden.

Mijn slaap wordt verstoord door geluid’

Uit onderzoek blijkt dat lawaai dat een gezonde slaap onderbreekt, kan leiden tot hart- en mentale problemen.

Wat te doen: Demp lawaai met rustgevende geluiden. Luister bijvoorbeeld naar wit geluid: dit zorgt voor een uniforme geluidsomgeving die u afleidt van scherpe achtergrondgeluiden of, bijvoorbeeld, snurken.

Er zijn veel factoren die een goede slaap kunnen verstoren, maar er zijn ook veel oplossingen. Door te experimenteren, vindt u de beste manier om te slapen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.