Verzwaringsdeken voor winterdepressie

Verzwaringsdeken voor winterdepressie

Winterdepressie is geen mythe. Wetenschappers hebben er zelfs een speciale term voor bedacht: het winterdipje of de winterblues. Voor velen van ons test het winterdipje ons doozettingsvermogen: maandenlang hebben we last van apathie, voortdurende vermoeidheid, slecht humeur, lusteloosheid, sloomheid en uitstelgedrag. Sommige mensen ervaren ook een verminderd gevoel van eigenwaarde en een toegenomen eetlust. Als je de dagen aftelt tot de lente, probeer dan eens een verzwaringsdeken uit als een natuurlijk middel om je humeur te verbeteren, je gezondheid te bevorderen en je door de winter te loodsen. Lees hieronder hoe een verzwaarde deken je humeur kan verbeteren en welke andere middelen kunnen helpen.

Winterdepressie: waarom heb je er last van?

Vaak treden de eerste tekenen van een winterdepressie niet begin december op, maar al midden in de herfst, wanneer de dagen merkbaar korter beginnen te worden. De belangrijkste oorzaak van een winterdepressie is natuurlijk de vermindering van het aantal uren daglicht. Doordat het veel vroeger donker begint te worden, neemt de aanmaak van serotonine in het lichaam af en de afgifte van melatonine, dat in het donker wordt aangemaakt, toe.

Winterdepressie: wat kun je ertegen doen?

Breng meer tijd buiten door. Zelfs als het somber weer is, is daglicht – ook zonder zon – altijd beter.

Stel een wintermenu samen. Om je goed voor te bereiden op de winter kun je maar beter nadenken over een menu dat bij het seizoen past. Voedingsdeskundigen raden aan meer omega-3 rijke vette vis te eten, zoals tonijn, zalm en forel. Deze voedingsmiddelen helpen je een positieve instelling te behouden.

Plan een zonvakantie. Als de zon niet naar je toe komt, ga er dan zelf heen! De wintervakantie is een goede gelegenheid om naar een plaats te reizen waar het ’s winters zonniger en warmer is.

Een actief sociaal leven is een goede manier om de symptomen van winterdepressie te bestrijden. Houd contact met vrienden en ga vaker naar buiten.

Een verzwaringsdeken helpt om je stemming en humeur te verbeteren

Een weldadige slaap is belangrijk om genoeg energie voor de dag te hebben. Een zwaartedeken is een nieuwe trend onder slaaphulpmiddelen en helpen om depressie en angst te verlichten. Dit betekent dat de deken een absolute must is voor stadsbewoners (en uiteraard ook voor alle anderen).

De verzwaringsdeken oefent een zachte druk uit die doeltreffender werkt als hij nauw rond het lichaam aansluit. Deze druk zorgt voor zogenaamde diepe stimulatie, waardoor de hersenen gestimuleerd worden om neurotransmitters zoals serotonine en dopamine af te geven. In combinatie met melatonine hebben deze stoffen een kalmerend effect op het lichaam, dragen ze bij tot het evenwicht van het zenuwstelsel en bevorderen ze een rustige slaap.

Oorspronkelijk werden verzwaringsdekens ontwikkeld om angst te verlichten bij mensen met autismestoornissen. Later werd het echter op grotere schaal gebruikt om alle door stress en angst veroorzaakte symptomen te verlichten: slapeloosheid, somnambulisme, depressie, pijnsyndromen en rustelozebenensyndroom. Volgens onderzoek biedt de verzwaringsdeken een gevoel van veiligheid, ontspanning en comfort. Welk gewicht van deken moet men kiezen om een positief effect op de slaap te ervaren? Een verzwaringsdeken moet ongeveer 10 procent van iemands lichaamsgewicht wegen en is verkrijgbaar in gewichten van 5, 7, 9 en 11 kilo.

Ook al slaap je in de winter langer dan gewoonlijk, je kunt je slaap zo gezond en rustig mogelijk laten verlopen met een verzwaringsdeken, waardoor je de volgende ochtend ongetwijfeld meer energie hebt.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.