meditation med en vägd filt

Meditatie voor comfort: Hoe te mediteren met een verzwaringsdeken

Niets verlicht stress beter dan een paar minuten alleen te zijn in volledige stilte. Mediteren helpt u om uzelf weer op de goede weg te zetten wanneer u in negatieve denkpatronen hervalt en geven u een rustigere gemoedstoestand. Door regelmatig te mediteren zult u merken dat beter eten, het afleren van slechte gewoontes en meer tijd besteden aan lichaamsbeweging vanzelf volgen.

Twee soorten meditatie

Er zijn eigenlijk duizenden meditatietechnieken, maar over het algemeen kunnen ze allemaal in twee soorten worden onderverdeeld:

Concentratieve meditatie

Concentratieve meditatie, waarbij de mediteerder zijn aandacht richt op een of ander object: dat kan de adem zijn, mantra’s, visualisatie, lichaamsdelen, externe objecten, geluid, enz. Tijdens de beoefening moet u de aandacht op dit object te houden en na verloop van tijd verdwijnen alle afleidende gedachten en gevoelens. Deze vorm van meditatie omvat vipassana-meditatie, mindfulness-meditatie, zen-meditatie, enz.

Mindfulness-meditatie

Mindfulness-meditatie daarentegen, waarbij de mediteerder probeert zich niet te concentreren op een specifiek object, maar gewoon alle aspecten van zijn wezen observeert, zowel intern (gedachten, gevoelens, herinneringen) als extern (geluiden, geuren), zonder enig oordeel of emoties. De tweede soort meditatie omvat transcendente meditatie, geleide meditatie, taoïstische meditatie, enzovoort.

Eens u de meditatietechniek hebt gekozen die bij u past en het begint uit te voeren, kunt u merken dat uw gedachten door uw hoofd razen. Na een tijdje lijken secondes wel uren te duren. Hierdoor geeft u na enkele minuten op om verder te mediteren. Hoe kunt u zich beter concentreren?

Kunt u zich moeilijk focussen tijdens het mediteren? Een verzwaringsdeken voor een betere concentratie

Veel mensen vinden dat het plaatsen van een verzwaringsdeken op hun knieën tijdens het mediteren hen aardt. Het helpt een gevoel van comfort en veiligheid te krijgen en biedt toegang tot een dieper bewustzijn. Vandaag de dag worden verzwaringsdekens voor meditatie steeds populairder als een effectief hulpmiddel om razende gedachten te bestrijden en daadwerkelijk bewust aanwezig te zijn tijdens een meditatie-oefening.

Een verzwaringsdeken kan ook warmte en comfort bieden tijdens uw mediatie, vooral als u rond 4-5 uur in de frisse zomerochtend mediteert.

Wilt u ’s avonds na een stressvolle dag mediteren? Leg dan een verzwaringsdeken over uw borst en maak kennis met dit wondermiddel: de extra ondersteuning van een verzwaringsdeken helpt u om voldoende te focussen zodat u beter kunt ademhalen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.