Verschillende slaappatronen van mannen en vrouwen

Verschillende slaappatronen van mannen en vrouwen

Een goede kop sterke koffie is niet de enige manier om energie te stimuleren. Er is een veel krachtiger (en mysterieuzer!) middel dat waakzaamheid en slaperigheid regelt. Dit heet circadiaan ritme, de interne klok die uw lichaam vertelt wat voor activiteit het moet uitvoeren en helpt om de circadiane cyclus te reguleren.

Het principe van dit ritme is voor de meeste mensen gelijk, en als men zich niet met zijn werking bemoeit, regelt het het proces in een zeer stabiele modus. Wetenschappers hebben echter vastgesteld dat er tastbare verschillen zijn in de verandering van slaap en waakzaamheid bij mannen en vrouwen. Dat verklaart trouwens waarom er zoveel “nachtuilen” zijn bij mannen, en “vroege vogels” bij vrouwen.

Hoe verschilt het slaappatroon van mannen en vrouwen?

Circadiane ritmes worden gecontroleerd door de hypothalamus, een gebied in de hersenen dat geassocieerd is met bijna alle delen van het centrale zenuwstelsel. Externe factoren geven aanwijzingen: licht geeft een signaal dat het tijd is om wakker te worden (daarom is het zo moeilijk om te ontspannen als het licht aan is of er een scherm aanstaat), en de duisternis vertelt dat het tijd is om melatonine af te geven, een hormoon dat u helpt in slaap te vallen.

De hypothalamus werkt 24 uur per dag om onze ‘batterijen’ op te laden en uit te schakelen. En het zou mooi zijn als we zijn werking respecteerden en een constant regime aanhielden: de hersenen houden er echt van om op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Zo kan men goed uitrusten, een normaal ritme aanhouden en slaapproblemen vermijden.

Naast interne en externe factoren is er nog een belangrijke factor die de interne klok beïnvloedt: uw geslacht. Het gaat er hierbij om dat het circadiane ritme van mannen en vrouwen niet overlapt. Mannelijke activiteit duurt meestal tot de volledige 24-uurs cyclus of langer (gemiddeld zes minuten langer dan bij vrouwen), wat betekent dat mannen ’s avonds minder moe zijn. Vrouwen hebben een kortere inwendige klok, waardoor de kans groter is dat ze vroeg wakker worden, ’s avonds slaperig zijn en (helaas) vatbaarder zijn voor slapeloosheid en andere verstoringen van de nachtrust.

Wie lijdt er meer aan slaaptekort?

Hoewel een gemiddelde van acht uur slaap per nacht zowel voor mannen als vrouwen voordelig is, hebben mannen vaak meer last van slaaptekort. Bovendien herstellen ze minder snel van slaaptekort dan vrouwen.

Anderzijds hebben verkorte circadiane cycli een negatieve invloed op de gezondheid van vrouwen die nachtdiensten draaien: statistieken bevestigen een verhoogd risico op arbeidsongevallen bij vrouwen die laat werken.

U kunt natuurlijk proberen om uw interne klok zo af te stellen zodat u zich, afhankelijk van vitale behoeften, op verschillende momenten van de dag alerter voelt. Artsen raden echter aan om uw natuurlijke ritme te volgen, want dit is veel beter voor uw gezondheid.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.