Lucide dromen: Hoe u uw dromen kunt sturen

Lucide dromen: Hoe u uw dromen kunt sturen

Meestal dromen mensen van vliegen, vallen en achtervolgd worden. Dromen zijn meestal in kleur of zwart-witbeelden. Maar we kunnen ook geluiden, smaken en geuren ervaren in onze slaap. Waarom dromen we en is het mogelijk om deze dromen te sturen? Laten we dit even onder de loep nemen.

Waarom dromen we?

Wetenschappers zijn het niet eens over waarom we dromen. Er zijn verschillende theorieën:

Ontwikkeling van het geheugen. Dromen kan een belangrijke cognitieve functie hebben bij het verbeteren van het geheugen.

Het verwerken van emoties: Het vermogen om in verschillende denkbeeldige situaties met gevoelens en ervaringen te spelen, kan nodig zijn voor de hersenen om emoties in het wakkere leven te beheersen.

Mentale schoonmaak: Dromen kan voor de hersenen een manier zijn om verspreide, foutieve of onnodige informatie in het hoofd te ordenen.

Analyseren van gebeurtenissen: Dromen kunnen een soort vervormd naspelen van gebeurtenissen zijn om recente gebeurtenissen onder de loep te nemen en te analyseren.

Nevenactiviteit van de hersenen. Volgens deze theorie zijn dromen slechts een bijproduct van de slaap en hebben ze weinig betekenis.

Wanneer dromen we?

Mensen dromen ongeveer twee uur per nacht. We slapen in cycli van gemiddeld 90 minuten. In elke cyclus komt eerst een langzame fase, gevolgd door een snelle fase (REM-slaap, rapid eye movement). Dromen kan tijdens elke fase van de slaap gebeuren, maar de gekste dromen komen voor tijdens de snelle fase. Tijdens deze fase zijn de hersenen op vrijwel dezelfde manier actief als in de wakkere toestand. Dromen in een langzame fase hebben een meer samenhangende inhoud: gedachten of herinneringen zijn gebonden aan een specifieke tijd en plaats.

De REM-slaap tijdens de nacht is ongelijk verspreid. In de eerste cyclus kan de snelle fase niet aanwezig zijn of is deze te kort om te dromen. De snelle fasen worden langer tegen het midden van de nacht. In de tweede helft van de nacht kunnen ze ongeveer een uur duren. Dit betekent dat u meestal enkele uren voor het ontwaken droomt.

Tijdens de REM-slaap ontspannen uw spieren zich, zodat u uzelf niet per ongeluk pij doet terwijl er een actiefilm in uw hoofd afspeelt. Alles gebeurt uitsluitend in uw hoofd, alleen de oogballen bewegen snel. Sommige neurotransmitters hebben een minder sterke werking, zoals histamine, serotonine en noradrenaline, terwijl andere – acetylcholine en dopamine – harder werken. Sommige wetenschappers linken dopamine met hallucinaties. Dit is waarom dromen soms zo vreemd lijken.

Onze relatie met ruimte en tijd verandert ook wanneer we dromen. Het kan lijken alsof dat de tijd stilstaat, of net heel snel voorbij vliegt.

Kan men dromen sturen?

Lucide dromen zijn gewoonlijk spontaan en zeldzaam. Om ze te bestuderen, hebben wetenschappers geleerd om ze met verschillende methoden op te roepen. Dat kan best magisch klinken, maar droombesturing is geen magie, maar technologie. Hier zijn de meest populaire manieren.

RT techniek (realiteitstesten). Overdag moet u tests doorstaan om onderscheid te maken tussen slaap en realiteit. Onderzoekers menen dat u deze vaardigheid verder kunt ontwikkelen totdat u kunt bepalen of u slaapt of niet.

WBTB-techniek (wakker worden en terug naar bed). U wordt wakker na vijf uur slaap, blijft een kwartier tot anderhalf uur wakker, en gaat dan weer naar slapen.

MILD-techniek (mnemonic induction of lucid dreams). U wordt wakker na vijf uur slaap en heeft de intentie om te weten dat u slaapt wanneer u terug in slaap valt. Hiervoor moet u deze zin herhalen: “De volgende keer dat ik in slaap val, zal ik me ervan bewust zijn dat ik droom.”

SSILD-techniek (lucide dromen geïnitieerd door de zintuigen). Hiervoor moet u ook wakker worden na vijf uur slaap en u eerst concentreren op wat u ziet, wat u hoort en wat u voelt. Neem een pauze en herhaal deze oefening nog een paar keer: zicht, gehoor, gevoel. U kunt uw ogen sluiten als u in het donker niets ziet, naar uw hartslag luisteren als u niets hoort, en het gewicht van een deken of de zachtheid van een kussen voelen. Probeer dan weer in slaap te vallen.

Welk effect hebben dromen op uw gezondheid

Sommige studies hebben een verband gevonden tussen lucide dromen en het overwinnen van nachtmerries. Slaapmanagement is echter niet effectief voor mensen met PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis). Frequent lucide dromen kan de slaapkwaliteit schaden door de natuurlijke cycli te verstoren. Ze kunnen ook slecht zijn voor de geestelijke gezondheid omdat de grens tussen slaap en werkelijkheid vervaagt.

Zelfs de vreemdste dromen zijn een normaal onderdeel van een gezonde slaap. Ze helpen u om helder te denken, informatie beter te onthouden, een goed humeur te hebben, en in het algemeen uw gezondheid te verbeteren. Mensen die zich hun dromen herinneren, kunnen creatiever denken. Zelfs nachtmerries zijn normaal en meestal ongevaarlijk, tenzij ze u systematisch wakker maken. Terugkerende nachtmerries kunnen de symptomen verergeren van mensen met mentale aandoeningen, zoals mensen met angststoornissen of PTSS.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.