Slaaptekort: Wat gebeurt er als u niet genoeg slaapt?

Slaaptekort: Wat gebeurt er als u niet genoeg slaapt?

Ons leven is zo druk geworden dat het niet zo erg lijkt om twee uurtjes slaap op te offeren om belangrijke taken af te werken. We denken dat het geen kwaad kan, en dat het ons niet schaadt. Maar artsen zijn het hier niet mee eens: door zichzelf constant een volledige nachtrust te ontzeggen, heeft u veel meer kans op gezondheidsproblemen als gevolg van slaaptekort.

Waarom slaaptekort zo gevaarlijk is

Tijdens de slaap voert het immuunsysteem vele vitale regeneratiefuncties uit die absoluut essentieel zijn voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid. Bij slaaptekort kan het immuunsysteem deze functies niet volledig uitvoeren. Een slaaptekort is vooral gevaarlijk voor mensen die al chronische ziekten hebben.

Wat zijn de symptomen van slaaptekort?

De eerste tekenen van chronisch slaaptekort zijn onaangename gevoelens van vermoeidheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen. Na verloop van tijd kunnen er problemen ontstaan met lezen en spreken, onvermogen om logisch na te denken, een lage lichaamstemperatuur en een aanzienlijke toename van de eetlust. Als het tekort aanhoudt, nemen de symptomen toe: de persoon verliest het vermogen om zich te navigeren, de visuele perceptie van voorwerpen is vervormd, men wordt apathisch en heeft de neiging zich af te zonderen.

Wie is het meest vatbaar voor slaaptekort?

Niet altijd leidt slaapgebrek tot slaaptekort. U moet op uw hoede zijn als u last hebt van volgende problemen:

Angstgevoelens. Piekeren over relaties, werk of familiale problemen kan het zenuwstelsel overdonderen.

Moeite om in slaap te vallen. U woelt en draait maar, vraagt zich af hoe u snel in slaap kunt vallen, maar niks werkt? Elke slaapstoornis kan tot slaaptekort leiden.

Chronische ziekten. Verschillende aandoeningen (problemen met het immuunsysteem, hoge bloeddruk, aandoeningen van de gewrichten en wervelkolom) kunnen slaapstoornissen uitlokken.

Hoe kunt u uw slaaptekort herstellen?

Eerst en vooral moet u een geschikt slaap- en rustregime opstellen. Onthoud dat 7-8 uur slapen geen luxe of trend is. Deze tijd investeert u in uw eigen gezondheid en welzijn.

Als u geen slaap kunt vatten, probeer dan enkele methodes uit: avondwandelingen, meditatie, slapen onder een verzwaringsdeken. Als dat niet helpt, raden we u aan om een afspraak te maken bij een slaapkliniek.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Custom Sidebar

You can set categories/tags/taxonomies to use the global sidebar, a specific existing sidebar or create a brand new one.